بش قارداش
بابا امان
شهر تاریخی بلقیس
عمارت مفخم

بش قارداش
بابا امان
شهر تاریخی بلقیس
عمارت مفخم

جوارامامزاده يا پارك جاويد

     مراكزمذهبي، آرامگاه بزرگان، به خصوص ائمه اطهار و فرزندان‌شان، هميشه مورد توجه و تقدس شيعيان بوده است تقدس اين بناها، موجب آن گرديده تا «مكاني براي زيارت»، « بيان آرزوها»، « تخليه غصه‌ها و اندوه» هرمسلماني باشد.

     كمترانساني است كه در اين گونه مراكز قرار گيرد و متوجه «آخرت»، « جهان زيبا و معنويي» كه پروردگارعالم، پيامبران و ائمه اطهار وعده‌اش را داده‌اند، نشود و به اين باورنرسد كه پيام تمامي اين اماكن «پيمودن راه تقوا و پاكدامني » است و اين دو روزه دنيا ارزش« ستم كردن و مال ديگران را خوردن» ندارد.

     مراكز مذهبي، اماكن مقدس، محل مناسبي براي اجراي «فرايض عبادي و مذهبي» است و علاقه  مسلمانان به آنها، موجب «حفظ و پايداري» آنهامي‌گرد.

     كمترشهري در ايران سراغ داريم كه نشاني از امام‌زاده و يا آرامگاه و مقبره شخص بزرگواري كه مورد عنايت مردم باشد نداشته باشيم و يكي ازآرزوهاي بزرگ شيعيان اين است كه در «دنيا و آخرت» مورد «عنايت» آن بزرگوراران باشند و پس ازفوت، افتخار اين را داشته باشند كه در كنار مدفن آنها به خاك سپرده شوند و «شفاعت » آنان شامل حال آنها شود.

    بر فراز تپه‌اي باستاني موسوم به «معصوم‌زاده » واقع درجنوب شهر بجنورد بارگاهي با گنبدي فيروزه‌اي رنگ، جلب نظر مي‌كند كه به «معصوم‌زاده »‌ شهرت دارد اين بقعه شريف كه از دير باز مورد توجه و احترام اهالي بجنورد مي باشد مدفن «اختر برج جلالت وگوهردرج شرافت، امام‌زاده لازم التعظيم، معصوم‌زاده واجب التكريم‌، ابن الامام الهمام، كاشف اسرارالحقايق، جعفرابن محمدالصادق (ع) جناب سلطان سيدعباس (ع)است».

     آرامگاه درمرتفع‌ترين بخش تپه و در جنوب باغساري به وسعت 3/2هكتارواقع شده است. زماني درختان كهنسال بسياري ازپيرامون زيارتگاه سر بر كشيده بودند كه ازآن همه، اينك پنج  يا شش چنار باقي نمانده است در اين مجموعه گورستان عمومي شهر و گلزار شهداي بجنورد قراردارد كه پس ازانقلاب اسلامي، اقداماتي در زمينه نوسازي حرم آغاز گرديد و كف و ديواره ايوان بقعه و صحن‌ها با سنگ مرمر پوشش شده و نماسازي دورتا دورحرم با آجرنما و آينه‌كاري سطوح ديوار بقعه انجام شد.

     هر پنجشنبه جمعيت كثيري از مردم بجنورد بر سرمزار عزيزان‌شان جمع مي‌شدند و با خواندن فاتحه‌اي، « روح اموات» را شاد كرده و «آرامشي در دل» احساس مي‌كردند. در اكثر روزها شاهد كساني كه در اين مكان مقدس گرد مي‌آيند هستيم زيرا در شب سوم عزيز از دنيا رفته‌اي يا چهلم و يا سال آنها، خانواده‌هاي‌شان با تكريم براي آنها بر سرمزارشان. مراسم عزاداري برگزار مي‌كنند.

     متاسفانه در آغازين روزهاي سال 1382بنابر تصميم برخي از مسئولين شهر، اين افتخار از كساني كه آرزو داشتند اگر ترك اين دنيا كردند در جوار اين امام‌زاده همام، دفن شوند گرفته شد. دفن اموات در اين مكان مقدس، « غيربهداشتي» اعلام شد وحتي كساني كه قبلا، مقبره‌اي ساخته بودند و گاهي چندين قبرخريداري نموده بودند نيز، حق دفن اموات را ندارند. تصميم بر اين گرفته شده بودكه درشمال شهر، برفراز تپه‌اي در نزديكي‌هاي «كوه باباموسي »، مكاني بنام «پارك جاويد» براي دفن اموات صورت گيرد كه اين امر موجب مشكلاتي عديده براي شهروندان بجنوردي شد. بعد مسافت يكي از مشكلات اوليه صاحبان عزا بود به طوري كه با درگذشت عزيزي، كرايه كردن با هزينه چند برابر وسيله نقليه كه لااقل بايد چندين ميني‌بوسي، يا اتوبوس در نظرگرفته شود خود اندوهي ديگر شد. عدم وجود امكانات  اوليه در اين مكان، مانند جاده مناسب، آب آشاميدني، توالت  عمومي و 000 موجب  ناراحتي مردمي شد كه مجبور هستند در مراسم خاك‌سپاري، سوم، هرهفته شبهاي جمعه، چهلم  بر سرمزار بيايند.

     در اكثر مراسم عزاداري براي اموات جديد، بحث تمامي صاحبان عزا و كساني كه براي عرض تسليت مي‌آيند گله و شكايت از كساني است كه دست به اين اقدام زده‌اند و به خصوص اين گلايه‌ها در محل قبرستان جديد بيشتر است وگاهي با لعن و نفرين مسببين اين امر، همراه مي‌شود.

     امير بختياري آموزگار مي‌گويد: اگر دفن اموات درگورستان قديم غير بهداشتي است چرا شستن اموات درآنجا صورت مي‌گيرد و جنازه را به اين مكان منتقل مي‌كنند؟ و چرا برخي از اموات بهداشتي‌اند و برخي غير بهداشتي؟

     مريم لنگري عقيده دارد: ساليان سال است كه بهداشتي نبودن دفن اموات را در جوار معصوم‌زاده مطرح نمودند و بالاخره اين گورستان جديد ساخته شد ولي كاش ابتدا امكانات مورد نياز مردم را مانند جاده اسفالته، مركز بهداشتي كه اگركسي در اين محل دچار اشكال در تنفس، و يا ناراحتي  قلبي، شد بتوانند كاري برايش انجام دهند، آماده مي‌ساختند بعد از مردم مي‌خواستند كه براي دفن اموات‌شان در اينجا اقدام كنند.

     سلمان شادكامان، دانشجو مي‌گويد: سرانجام تصميمي كه مسئولين شهرگرفته‌اند عملي شد و بسياري از مردم خواسته و ناخواسته، به دفن اموات‌شان در اين محل رضايت دادند ولي كاش اين امر استثنا بردار نبود زيرا در همين روزها، مردم شاهد كساني بودندكه كه اموات‌شان را در جوار امام‌زاده دفن كرده‌اند و اين دوگانگي براي صاحبان عزا بسيار مشكل است زيرا هنوز در فقدان عزيزي اندوهگين و افسرده‌اند و او را در مكاني كه بيشتر به تل خاكي شبيه است دفن مي‌كنند و كساني مي‌توانند در همان گورستان قبلي، مرده خود را به خاك بسپارند.

     غلام محمودي مي‌گويد: با اين اقدامي كه در مورد دفن اموات در بجنورد صورت گرفت روستائياني كه ساليان سال است در شهر ساكن هستند براي دفن اموات‌شان كه در غربت اين گورستان، دفن نشوند عزيز از دست رفته را به روستاي خودشان به خصوص روستاهايي كه فاصله چنداني با شهرندارند مانند فيروزه،گريوان، اركان، لنگر و غيره  منتقل مي‌كنند اگر چه بعد مسافت را بايد بپذيرند ولي لااقل نماي زيبايي و امكانات اوليه‌اي وجود دارد.

     عباس ميرزاده مي‌گويد: جديداً اعلام شده كساني كه در معصوم‌زاده اموات‌شان را غيرقانوني دفن كرده‌اند محاكمه خواهند شد جريمه آنها چه خواهد بود؟ نبش قبر و انتقال به قبرستان جديد؟ كه عملي نيست، زنداني كردن كه بعيد است فقط ممكن است جريمه‌اي به آنها تعلق گيرد چه تضميني هست كه بعد از اين كساني كه از تمكن مالي برخورداند اموات‌شان را در جوار معصوم‌زاده دفن نكنند و جريمه‌اش را هم بپردازند؟ اميدواريم كه داستان يك بام و دو هوا نشود و موجب ملال مضاعف براي مردم نشود. البته جلوي اين بهانه هم گرفته شود كه چون برخي از مردم قبلا قبرخريداري كرده‌اند و يا مقبره ساخته‌اند مي‌توانند مرده‌هايشان را دفن كنند آيا دفن مرده در آرامگاه و يا قبري كه قبلا خريداري شده، بهداشتي است و براي كساني كه توان خريد آرامگاه را نداشته‌اند اين امر غير بهداشتي است اين حرف موجب تأسف و تأثر و دل شكستگي صاحبان عزا نمي‌شود؟